.
 

Archieven> N°103 > @rtikel
article précédent image suivante

Gezondheid van uw hart

Sinds Unilever op 28 januari 2010 de on-line test ‘Leeftijd van uw hart’ lanceerde, hebben zowat 208.000 Belgen de test doorlopen. De actie kent een onverhoopt succes. Het verwacht aantal bezoekers voor 2010 is in de eerste drie maanden al bereikt. Vanaf heden zal de test ook in grootwarenhuizen kunnen uitgevoerd worden.

Sinds 28 april stellen 140 Delhaize supermarkten de test ‘Leeftijd van uw hart’ ter beschikking van de consument. Het zal hem/haar toelaten belangrijke parameters in verband met de gezondheid van het hart te ontdekken, in het bijzonder het cholesterolgehalte en de bloeddruk. In het licht van de eerste 208.000 resultaten die sinds 28 januari 2010 in België werden uitgevoerd, blijken de twee hierboven vernoemde parameters, nochtans van cruciaal belang om de cardiovasculaire gezondheid van een persoon te evalueren, weinig gekend te zijn.

Veelzeggende resultaten

Alleen al in België hebben sinds de lancering in januari 2010 meer dan 208.000 personen de test ‘Leeftijd van uw hart’ gedaan. Het verwachte resultaat voor 2010 is daarmee in een tijdsperiode van 12 weken reeds bereikt. Het groot aantal resultaten laat dan ook toe enkele veelzeggende resultaten te ontdekken in verband met de gezondheidstoestand van de Belgische harten.

De gemiddelde ‘Hartleeftijd’ van de personen die de test uitvoerden bedraagt 47,3 jaar, wat gemiddeld 4 jaar meer is dan hun gemiddelde werkelijke leeftijd. Het hart van de Belgische vrouw blijkt ‘jonger’ te zijn dan dat van haar mannelijke evenknie (45,6 jaar versus 49,1 jaar).

De ‘gemiddelde hartleeftijd’ van een in het zuidelijk landsdeel levende Belg bedraagt 48.5 jaar, terwijl dit in het noorden 47.2 jaar bedraagt. De ‘Gemiddelde hartleeftijd’ in Wallonië ligt derhalve één jaar hoger dan die in Vlaanderen. Belangrijk om aan te stippen is dat de verschil met de werkelijke gemiddelde leeftijd in beide landsdelen dezelfde is, met name ongeveer 4 jaar. De gezondheid van het hart van een Franstalige landgenoot verschilt dus niet significant met die van een Vlaamstalige.

Het merendeel van de deelnemers aan de test (78 %) kent zijn/haar cholesterolgehalte niet. Nochtans is dit een essentiële parameter om de gezondheid van het hart te kennen. Opmerkelijk is ook dat hoe ouder de deelnemer, hoe beter deze parameter wel gekend is. Eenmaal boven de 50 jaar daalt de onwetendheid van deze waarde tot 58 %. Opvallend is ook dat mannen beter hun cholesterolgehalte kennen dan vrouwen.

Ook wat de kennis van de bloeddrukwaarden betreft viert de onwetendheid hoogtij, hoewel toch in iets mindere mate. Slechts 40 % van de deelnemers kent precies de waarde van zijn/haar bloeddruk, nochtans ook een belangrijke aanwijzing voor de cardiovasculaire gezondheid.

In de loop van het jaar zullen deze cijfers, in functie van de verder binnenkomende resultaten van de test ‘Leeftijd van uw hart’, geregeld bijgesteld worden. Becel blijft communiceren aangaande dit thema en zal zoveel als mogelijk mensen er toe aanzetten de test uit te voeren.

Samenwerking met de Delhaize warenhuizen

In 2010 maakte de groep Delhaize haar visie en waarden bekend, waarin gezondheid en een goede voeding een vooraanstaande rol innemen. Delhaize wil dat klanten dagelijks eens gevarieerde en gezonde keuze kunnen maken en dit tegen aanvaardbare prijzen. Dit engagement is internationaal, in alle filialen van de groep Delhaize, van toepassing. Doorheen talrijke initiatieven positioneert Delhaize zich als de ideale gezondheidspartner, die bekommerd is om het welzijn van eenieder. De actie ‘Leeftijd van uw hart’ kadert daarom perfect binnen de strategie van Delhaize België en binnen de visie van de groep. Bij alle volgende acties in de warenhuizen zullen erkende verpleegkundigen aanwezig zijn. Ze staan borg voor een optimaal verloop de tests en het geven van professioneel advies. Een ideale gelegenheid om meer te vernemen omtrent de gezondheid van uw hart en bloedvaten. Alle info omtrent de plaats en data van de doortocht van de ‘Toer’ is te vinden op de website www.HartLeeftijd.be

Alexandre Dereinne, diëtist

Références:

Becel en Delhaize samen voor de gezondheid van uw hart
Persmededeling Becel. April 2010


Google

Web
H&F.be
 

 

© Health and Food est une publication de Sciences Today - Tous droits réservés