.
 

Archieven> N°96 > artikel
article précédent image suivante

Fedis en Fevia ijveren naar een lager zoutgebruik

De producenten en distributeurs van voedingsmiddelen engageren zich om het zoutgehalte in onze voeding te verlagen. Om hun intentie kracht bij te zetten werd recent, samen met minister Laruelle, een overeenkomst ondertekend.

" HEALTH & FOOD " nummer 96, 2009

het artikel drukken
Fedis en Fevia, respectievelijk de beroepsfederaties van de distributeurs en producenten van levensmiddelen, verbinden zich er toe het zoutgehalte in levensmiddelen te verlagen. Ze doen dit samen met de consumenten en de overheid. Het streefdoel is: het zoutgehalte in voedingsmiddelen tegen 2012 met 10 % te verlagen.
Sinds 2 jaar bezig!
De inspanningen van de sector om het zoutgehalte te beperken zijn reeds een aantal jaren aan de gang. De federaties, in samenwerking met overheidsinstanties, zijn bereid om hun inspanningen verder te zetten. Binnen een periode van vier jaar willen ze het zoutgehalte van een aantal basisproducten zoals brood, vleesproducten, sauzen, soepen, kazen, bereide maaltijden, aardappelproducten, producten op basis van fruit en groenten, verlagen. Het zijn producten die zowel onder distributeurmerken als eigen merken verkocht worden.
Sinds 2007 introduceerden de leden van Fevia en Fedis stelselmatig – en dit op vrijwillige basis – de nutritionele labeling van voedingsmiddelen (de GDA: Guideline Daily Amounts of Dagelijkse VoedingsRichtlijn). De GDA is bedoeld als aanvulling op de verplichte nutritionele informatie, waardoor de consument duidelijk geïnformeerd wordt over de hoeveelheid zout in één portie van het voedingsmiddel.
Gelijklopend organiseert minister Laruelle een sensibiliseringscampagne om het zoutgebruik te beperken. Een campagne die de federaties ten volle ondersteunen. De door de overheid opgestelde informatiebrochure zal aan de klanten uitgedeeld worden, alsook een rekentoestelletje waarmee de consument de omrekening van zout naar natrium (en omgekeerd) kan berekenen. Verder zullen ‘zouttips’ door Fevia verspreid worden en dit onder meer via de eigen opgerichte stichting van openbaar nut ‘Happy Body’ die ijvert voor een gezonde levensstijl.


Beperking aan de beperking!
De fabrikanten en distributeurs benadrukken dat het verminderen van zout gelimiteerd is. Het is onmogelijk in alle producten het zout in dezelfde mate te verlagen en dit om technologische redenen of omwille van de smaak of voedselveiligheid. Ook mag een wijziging van de samenstelling van een product de gezondheid van de consument niet in gevaar brengen. Voedingsmiddelen moeten én veilig zijn én beantwoorden aan de wensen van smaak, uitzicht en textuur van de consument. De leden van Fevia en Fedis benadrukken ten slotte ook het belang van een Europese benadering van het zoutvraagstuk in de voedselketen.  Dit is immers noodzakelijk om de Belgische industrie te vrijwaren en elke concurrentievervalsing tussen de Europese operatoren te vermijden.  De Belgische consument zou immers een ingevoerd product kunnen verkiezen omdat het meer zout bevat en dus ‘smakelijker’ zou zijn.  Een beleid dat op Europees vlak wordt gecoördineerd is dus noodzakelijk.

De Redactie

Referenties

Fedis, Fevia. Minder zout in onze voeding: de Belgische producenten en distributeurs vertalen hun inspanningen in een convenant met de minister. Persbericht, Brussel, 7 mei 2009

hoog van bladzijde


Google

Web
H&F.be
 

 

© Health and Food est une publication de Sciences Today - Tous droits réservés