.
 

Archieven> N°67 > artikel
<< previous next >>

Er waait een frisse wind over diepvriesproducten

De leider in diepvriesproducten herwerkt zijn recepten om meer 'natuurlijkheid' te bekomen.

Door Nicolas Guggenbühl

" HEALTH & FOOD " nummer 67, Oktober/November 2004

het artikel drukken

Diepvriesproducten hebben twee belangrijke troeven: ze zijn praktisch en ze hebben zeer behoorlijke voedingseigenschappen. Onderzoeken naar het behoud van vitamine C – een indicator voor versheid – tonen aan dat het gehalte aan deze vitamine over het algemeen beter is dan in verse groenten in de toestand zoals we die doorgaans aankopen.

Alles wat diepgevroren is mag evenwel, vanuit voedingsoogpunt, niet als ‘beter’ bestempeld worden. Diepvriesproducten worden bij de behandeling aan als maar meer technologische en soms complexe processen onderworpen. Welke die behandelingen zijn is niet altijd transparant (het gebruik van additieven, van vetten, het zoutgehalte, …). In een tijd waar de consument meer en meer aandacht besteedt aan wat hij koopt en eet, heeft Iglo, een marktleider in de sector, besloten meer aandacht te besteden aan gezondheid door meer ‘natuurlijk’ te werken.

Stelselmatig zullen minder bewaarmiddelen, kleurstoffen of artificiële aroma’s in de producten worden verwerkt. Meer dan 20 additieven, waaronder het nog steeds controversiële glutamaat en zout, zullen ofwel volledig achterwege gelaten worden ofwel vervangen worden door natuurlijke alternatieven. Zo vervangt citroensap het citroenzuur (E 330), gemodificeerd maïszetmeel maakt plaats voor rijstzetmeel, …

Bij de bereide maaltijden worden minder verzadigde vetten, transvetzuren en zout gebruikt. Zo werd van de producten die onder het merk van de vermaarde kapitein worden verkocht het zoutgehalte met 50 % verminderd. De nutritionele informatie is vollediger geworden, alsook de lijst met ingrediënten (wat overigens verplicht wordt vanaf eind 2005). Voor vis tenslotte zal de plaats van vangst worden vermeld en om de visgronden van de oceaan niet uit te putten en commercieel dood te maken, zal overbevissing voorkomen worden door de ontwikkeling van duurzame kweekmethoden.

Nicolas Guggenbühl

hoog van bladzijde

<< previous

Google

Web
H&F.be
 

© Health and Food est une publication de Sciences Today - Tous droits réservés