.
 

Archieven> N°101 > artikel
article précédent image suivante

De industrie zet zich in voor de gezondheid

Sinds enkele jaren besteedt de agroalimentaire industrie alsmaar meer aandacht aan de gezondheid van de verbruikers. In een studie werd aangetoond dat de meeste ondernemingen van de voedings- en drankensector grote inspanningen leveren op het vlak van de producten die aan de consumenten worden aangeboden en ook op het vlak van de informatie op de verpakking van die producten.

" HEALTH & FOOD " Nummer 101, 2010

Ondanks de financiële crisis in ons land in de loop van 2009 hebben de ondernemingen toch hun inspanningen verder gezet om de consumenten te helpen om de beste keuze te maken voor hun voeding. Dat blijkt tenminste uit het rapport van een Europese studie bij 1 500 agro-alimentaire bedrijven.

Studie op Europese schaal!
Er werd recentelijk een enquête uitgevoerd op vraag van de confederatie van de agro-alimentaire ondernemingen van de EU (CIAA) bij meer dan 1 500 ondernemingen om de verschillende wijzigingen te kennen van hun producten in de handel: vernieuwingen, etiketten, verandering van de grootte van de porties,…

Deze studie werd uitgevoerd door een onafhankelijk organisme in 5 landen van de Europese Unie: Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje en Groot-Brittannië. Deze landen werden bewust gekozen omdat zij de ruimste waaier agroalimentaire bedrijven hebben in Europa.

Niet minder dan 1 548 ondernemingen werden ad random geselecteerd als meest geloofwaardige vertegenwoordigers van de diversiteit van de industrie in de sector van voeding en dranken gaande van kleine familiale bedrijven tot grote multinationale ondernemingen.


Grote verandering op korte tijd
De resultaten van de studie toonden aan dat meer dan 20 % van de agroalimentaire bedrijven de hoeveelheden verzadigde vetten, zout/natrium of suikers verminderen in hun producten en dat enkel in de loop van het jaar 2008.

Bijna een kwart van de bevraagde ondernemingen verklaarden in de loop van dat zelfde jaar de keuzemogelijkheden aangeboden aan de consumenten te hebben verhoogd wat betreft grootte van de porties en voortaan kleinere pakjes te hebben op de markt gebracht. Ongeveer een derde van de ondernemingen verklaarde eveneens voedingsetiketten te hebben ingevoerd (of dat te overwegen) waarop informatie staat over de als optimaal beschouwde voedingsaanbreng (guideline daily amount information of GDA).

Tussen 2004 en 2007 werd reeds een eerste studie uitgevoerd onder de zelfde omstandigheden. In de loop van die 4 jaren had bijna 43 % van de ondernemingen verklaard maatregelen te hebben genomen om de verzadigde vetten, het zout en de suikers in hun producten te verminderen.. Die trend lijkt dus te versnellen gezien de resultaten van deze studie van 2008.

De grote ondernemingen die meer uitgebreide gamma’s producten aanbieden, zouden duidelijk gevoeliger zijn om hun producten aan te passen aangezien 82 % ervan hun producten zou hebben veranderd of nieuwe producten gecommercialiseerd in 2008.

Deze beide studies geven een beeld van een agroalimentaire sector die beantwoordt aan de behoeften van de volkgezondheid in een opmerkenswaardig ritme rekening houdend met de zeer gefragmenteerde aard ervan.


Samen voor het welzijn van de verbruikers
Consumenten hebben nood aan duidelijke informatie om te kunnen kiezen voor de beste voedingskeuze. Ook hier werd in de enquête van 2008 aangetoond dat op dat vlak de industrie echt vooruitgang boekt. De meeste verpakte producten zijn inderdaad al voorzien van informatie voor de consument. Onder die verschillende systemen van voedingsinformatie steunt de CIAA de GDA: op dit ogenblik gebruikt bijna 70 % van de grote ondernemingen reeds dit systeem en eveneens een groeiend aantal kleine ondernemingen.

Deze inspanningen van de industrie maken deel uit van een engagement genomen door de CIAA naar de Europese Commissie toe in 2005, als reactie op het Europese actieplan voor voeding, fysieke activiteit en gezondheid om ziekten in verband met levensgewoonten te doen verminderen (zoals obesitas bijvoorbeeld). Gezien de talrijke aspecten van dit probleem is samenwerking van talrijke actoren in de gemeenschap noodzakelijk. De kracht van deze actie ligt er dus in om de verschillende partijen samen te brengen zoals regelgevers, gezondheidsprofessionals, NGO’s en ondernemingen om overleg te plegen en te opteren voor sleutelmaatregelen nodig om deze uitdaging aan te gaan.

De trend in de studie van 2008 is bemoedigend. Kleine en grote ondernemingen wijzigen hun instelling waaruit hun engagement blijkt voor het programma van de Europese Unie. Als direct gevolg van deze initiatieven stellen de Europese agroalimentaire ondernemingen een alsmaar grotere keuze voor van producten met alsmaar duidelijker informatie voor de consument en met steeds kleinere porties.

De CIAA voorziet dat het aantal ondernemingen die dergelijke initiatieven nemen, nog zal toenemen in de loop van de volgende jaren, nu de gevolgen van de financiële crisis geleidelijk aan vervagen, de juridische onzekerheid verdwijnt en de druk van concurrenten haar werk verricht. De consumenten zullen dus in de loop van de volgende jaren steeds meer keuze krijgen om zich op een correcte manier te voeden.


Alexandre Dereinne, Diëtist

Referenties

Confederation of the food and drink industries in the EU. Industry remains active in fight to tackle lifestyle-related diseases despite crisis.
http://www.ciaa.be
Engels artikel; geraadpleegd in januari 2010

hoog van bladzijde


Google

Web
H&F.be
 

 

© Health and Food est une publication de Sciences Today - Tous droits réservés